Osteopati​

Osteopati er en medicinsk behandlingsmetode. Med udgangspunkt i samtale og undersøgelse behandler en osteopat for de problemer, der i patient og behandler i fællesskab har valgt, at der skal være fokus på. Osteopaten bruger ikke apparatur til behandling - kun hænderne.

Filosofien bag osteopati:

Kroppen er èt fungerende hele, og skal betragtes, og behandles som en helhed
Kroppens strukturer og funktioner er gensidigt afhængige af hinanden
Kroppen kan under de rigtige betingelser hele og helbrede sig selv, hvis der ikke er blokader i kroppen
De nævnte blokader kan sidder i led; men også i bløddele (muskulatur, bindevæve, organer, sene, arvævet).

En osteopatisk behandling er en behandling af årsagen, i stedet for af symptomet. Har du for eksempel en smerteproblematik, kan årsagen til smerten findes et helt andet sted i din krop end der, hvor smerten mærkes. Den osteopatiske behandling tager sigte i mod at finde årsagen, og behandle den der, hvor den er.

Der findes tre hovedområder indenfor osteopati:

Parietal osteopati (Behandling af muskler, knogler, led, sener og bindevæv for at løsne blokeringer)

Visceral osteopati (Behandling af de indre organer med hænderne, da organernes funktion har indflydelse på resten af kroppens funktion)

Cranio-sacral osteopati (behandling ved lette tryk og pres på visse punkter i hovedbunden på kraniet, da disse punkter også har indflydelse på hele kroppen som en del af den osteopatiske behandling gives der også råd om livsstil, kost og motion)​

Her er nogle eksempler, hvor den osteopatiske behandlingsform kan anvendes:

• ​rygsmerter ( akutte og kroniske)
  • piskesmæld
  • migræne
  • svimmelhed
  • arvævsbehandling
  • senebetændelser/ tennis- og golfalbue
  • fordøjelsesproblemer
  • smerter/kolik hos småbørn
  • torti collis spædbørn

Ved første konsultation laves der en grundigt anamnese. En behandling bliver gennemført med en pause på omkring tre uger for at give kroppen mulighed for at reagere på behandlingen.

Osteopati er en manuel behandlingsform som blev udviklet af amerikanske Andrew Taylor Still i 18. århundrede. Metoden er blevet mere og mere udviklet og i det 19. århundrede slog den også igennem i Europa.
Uddannelsen til osteopat tager fem år og foregår som oftest samtidigt ved siden af arbejdet som fysioterapeut.​

​Adresseoplysninger

Aabenraa Fysioterapi & Træning I/S